Argipäevade
diskreetne võlu.
Avan silmad.
Miski on teistmoodi kui viimastel tundidel. Hoppet, mis enne lengerdas hoogsalt
lainete vahel nagu tantsiva mulatitari sujuvaid kaheksaid joonistav tagumik,
lihtsalt kõigub. Kõigub küljelt küljele ajuti üsna tugeva amplituudiga nii, et
mul on tegemist tasakaalu säilitamisega isegi horisontaalasendis. Ka viimaseid
tunde helitausta moodustanud ühtlane mootorisumin on kadunud ning otse pea
kõrval, väljaspool laevakeret, kolksub midagi puist. Selge, seisame. Kas on midagi
tõsist juhtunud?
Vean kiirelt
mõned hilbud selga, kuid enne kui jõuan kajutiukse avamise müsteeriumi
lahendada kuulen kilkeid ja plärtsatusi. Ujumispaus? Kaua ma magasin? Kell
näitab alles poolt üheksat, seega vahikorra lõpust on möödas vähem kui viis
tundi ning ma pole üldse “sisse” maganud. Aga ikkagi ujumispaus? Sellisel
kellaajal?
Tekile jõudes saabub tõehetk. Oleme
“kohal”. Kapten ja Madrus saabuvad just Camogli sadamast maabumisluurelt, mittekoosseisuline
meeskond – kes lustib vees, kes on endale juba kaelatoe paigaldanud (äramagatud
kael, ei midagi tõsist), kes loeb raamatut ja kes pildistab. Rannik ON
maaliline oma kaljude ja villadega. Reeder istub ennastunustanult, silmad
poolkinni, joogkruus kämblasse pigistatud, kõrv vastu kõlarit ja kuulab
Kõrsikute plaadi teist lugu (kes teavad, need mäletavad). Ohkan äratundvalt – business as usual. Tahaks täiest kõrist
sentimentaalselt üürata Mati Nuude häälega:
“Loksumas
laineil mu saatuse laev
jääb
minu kanda kõik see kapteni vaev.
Ma
ise olen pootsman, madrus olen ja ka loots.
Nii
karide vahel püsib laev vaevalt koos;”
aga jätan siiski selle sulni idülli
oma viispidamatusega rikkumata. Seda enam, et laev püsib väga hästi koos ning
härrased koosseisulised laevnikud on kõrgel professionaalsel tasemel. Käsil on
selle reisietapi viimase päeva hommik. Muidugi, kui kristalselt aus olla, siis
päris mitte sellest ei pidanud ma kirjutama. Ühismessi seinal oleva graafiku
järgi tuleks mul kajastada hoopis eelmist päeva, mil lahkusime Nizzast. Aga
olgu, kõigest tasa ja targu.
Ilmselgelt tahaks ma pigem kõigest
põnevast kirjutada – nagu Võidupüha paraad ja vahemäng Abramovitši jahi
personaliga, kes lahkelt soostusid meie Ministri särgi ära triikima, et too ei
peaks Euroopa Tähtsate ees kortsus olekut häbenema, kuid see kõik on teiste
suleseppade esituses juba ajalooraamatus kirjas. Pean oma liistude juurde jääma
lohutades end, et ka tavalistel argipäevadel on oma diskreetne jäädvustamist
vääriv võlu.
Lahkumine Nizzast eelmisel hommikul toimus
organiseeritult ja ilma suurema tseremooniata – tavalised tankimine, otsad,
hüpe, vendrid, manööverdamine ning pooltunniks säeti panoraamvõteteks üles ka
suurepärane Nizza kaldapromenaad. Seejärel kaugenes aga kallas niivõrd, et
pildijahtimiselt oli mõttekam keskenduda jällegi mere, raamatute, päikese ja
värskendava keelekaste nautimisele.
Meeskonnas olid mõned väikesed, kuid
olulised muutused. Maahärra koos Pojaga otsutas edaspidise osa reisist kuivamaatransporti
eelistada. Et aga Hoppet liiga kreeni ei kisuks, siis jätsid nad vahetuseks
pardale rügama oma pisikese tubli Printsessi ja tema Guvernandi. Sündmustest
ette rutates võib öelda, et mõlemad said oma rolliga suurepäraselt hakkama.
Printsess testis ära kõik võrkkiiged ja vähemalt ühe kajuti ning isandas (siin
antonüümina verbile ‘lapsendama’) endale järelevaatajaks Professori aka Simba, pakkudes
karvasele ja pealt-koredale-seest-soojale-pehmele teadusemehele ohtralt hardaid
hetki ning hoolitsemisest saadavat rahulolu. Guvernant, nautides enese jaoks
harjumatut olukorda, istus aga mastivilus ning studeeris laeva raamatukogust
päritolevat väärtkirjandust, kui just polnud seotud haarava vestlusega märksa eksistentsiaalsematel
teemadel.
Meie sihiks (hoia 20.5 kraadi peal ja
seekord plotteri järgi) sai pisike Andora sadam, Savona provintsis, Itaalias, plaanitud
saabumisajaga umbes õhtul. Too pisike täpike suurel ilmakaardil paelus meid
kahel põhjusel: esiteks, et lubada Printsessil ja Guvernandil lahkuda ning teiseks,
et võtta taas oma laevapere sooja rüppe vahepeal hüppes käinud Minister.
Ministri saabumiseks oli Romaanisündmuste Loomise Toimkond välja töötanud isegi
detailse stsenaariumi, mis parimale action-filmile
omaselt sisaldas ka päikeseprille, kaelast heidetavat lipsu, sireene,
plahvatusi, kai pealt juba liikuma hakkavasse paati sooritatavat hullumeelset
aegluubis hüpet ning laineharjal püstise vööriga loojangusse glisseerivat
Hoppetit. Tegelikkus kujunes küll märksa rahulikumaks, kuid seda südamlikumaks.
Aga ikka kipun ma aja rahulikust
voost närviliselt ette tõttama. Maailma riikide omavaheliste kokkulepete ning
Hoppeti märkimisväärse liikumiskiiruse tõttu olid vahimadrustel käed-jalad tööd
täis. Mitte niivõrd navigeerimise, remonditööde ja taglastuse sättimise, kui pigem
lippude tõstmise-langetamise ja hümnide laulmisega. Peagi pärast supluspausi
tuli langetada Prantsuse lipp, heisata Monaco oma, siis jälle langetada Monaco
lipp ning heisata Prantsuse oma, misjärel taas oli Prantsuse lipu roll langeda
ning Itaalia oma kord tõusta, et nüüd juba pikemaks ajaks masti jääda. Ei pea
vist mainima, et eriti hästi õnnestus liputoimkonnal Marseljees, mida seekord
lauldi “Põdral maja metsa sees” sõnadel.
Lisaks hoidsid laevapere tuju kõrgel kokanaadi “poisid” Väints ja Kolumbus
Krisostomus ning Pootsmani hangitud mahedad roosad vaarikamaitselised
veinilaadsed pakijoogid. Ehk teisisõnu – üks äraütlemata tavaliselt igav ja dekdentne
päev talumatult sinisel merel, saatjaks piinavalt piinlikult hüperaktiivsed nunnud
delfiinid ning ebaeestlaslikult täiesti tervistkahjustavalt antidepressiivseks
muutev mahe päike. Üldiselt, ei soovita kellelegi. Selline keskkond võib
inimese niimoodi paremaks muuta, kui ta seda isegi oodata ja soovida oskab.
Marina di
Andora lähendes otsustas Kapten pidada raadio teel läbirääkimisi, kuid
hoolimata isegi Matilda veenvast itaaliakeelsest esinemisest, keelati meie
laevukesele edasipääs ja ähvardati vääramatu jõuga (Force Majeure – s.t kivid, karid jms.), kui peaksime veelgi
lähenema. Peale sellist diplomaatilist fiaskot ei jäänud Kaptenil muud üle, kui
saata sadamasse dessant Madrus Udu juhtimisel toetatuna eriväljaõppega merejalaväelaste
rühma poolt, mille moodustasid Printsess ning Guvernant. Kaldakaitsjate
vastupanu rauges kiirelt, eriti peale Udu poolt Santa Clausiga ähvardamist ja
nii saimegi endale paariks tunniks järjekordse kodu sadamas, kuhu Hoppet
teoreetiliselt kohe kuidagi ei pidanud sisse mahtuma. Kuna Ministri saabumiseni
jäi paar tundi, siis läks enamus laevaperet kaldale, et tervitada uut riiki
kohalike traditsioonide vaimus (liiiimoncello-liiimoncello
e un gelato, per favore). Minister saabus nagu plaanitud pool tundi hiljem
kui välja kuulutatud ning kogu laevapere tervitas teda tekil ja kail seistes
Eesti hümni laulmisega. Silmnähtavalt liigutatult andis Minister laevaperele
üle isiklikud tervitused Kantsler Angelalt ja teistelt Euroopa Tähtsatelt ning
näitas tõestuseks oma telefonist ka pilti, millelt Kantsler meile lahkelt
lehvitas. Meeskond uuesti komplekteeritud, väljus Hoppet, erinevalt
stsenaariumi loojate ettkujutuses toimunust, vaikselt popsudes avamerele, võttes
suuna Camoglisse, millest pidi saama meie reisietapi lõppsadam.
Inimestel on
plaanid, aga saatusel omaette teed. Erinevalt Andorast, Camogli sadam lausa
kutsub meid sisse ning on reserveerinud Hoppeti tarbeks ka piisava süvisega
kaikoha. Samas on itaallased neile omases muretuses jätnud tähelepanuta aga asjaolu,
et õige süvisega kaikohale pääsemiseks tuleb ületada mõned kivid, mis on jälle
liigagi lähedal veepinnale. Ei, siia me ei saa, otsustab laeva koosseisuline
ohvitserkond peale luureretke tulemuste analüüsi ning Hoppet pöörab oma nina taas
lõunasse. Porto Fino kui maailmakuulsuste poolt sissetöötatud sihtkoht tundub
meile sobivat, aga jällegi, mitte kaldateenistusele. Edasi, järgmine sadam.
Hakkame end juba pisut pagulastena tundma, keda keegi ei taha ega maabuda ei
luba ning otsustame kasutusele võtta pagulastaktika: täiskäigul sadamasse
sisse, elegantne manööver ning sildumine enne, kui sadamavõimud asjast arugi
saavad ja läbirääkimisi alustavad. Kui juba otsad kinni siis võime läbi rääkida
mille üle ja kaua tahes. Toimis! Santa Margherita Ligure saab sellega sadamaks,
milles mittekoosseisuline meeskond ja Pootsman, kes ka viimaks puhkusele pääseb,
veedavad oma selle reisi viimase päeva.
Traditsiooniliselt
sisaldab viimane õhtu pidulikku õhtusööki (mulgikapsad, mis muud) ning Hoppetile
omaseks saanud potiheite võistlust. Viimase eesmärgiks on heita supipott üle
parda nii, et see ära upuks. Kui raske see tegelikult on, võib igaüks ise
järele proovida. Soovituseks on muidugi poti sanga külge igaks juhuks üks
köieots siduda. Muidu võib juhtuda, et potte läheb liiga palju. Meil aga pääses
finaali vaid 3 võistlejat 21st
– kõik need, kes olid poti vähemalt korra suutnud uputada. Väljateenitud
võit läheb ala uustulnukale, Väintsile. Alaliidu meele muudab kindlasti rõõmsaks
ka asjaolu, et Minister oli ettenägelikult EOK-lt ka toetustšeki välja rääkinud
– 175,000 eurot toetavad Eesti potiheitemeeskonda teel Rio olümpiale.
Istume tekil
veel pikalt, kuid aja kuludes jääb laulumörin ikka vaiksemaks, seltskond tekil
väheneb tasapisi ning lõpuks tekib vastupandamatu soov veelkord Mati Nuude
surematuid sõnu joriseda:
Loksumas laineil mu saatuse laev
purjed kõik puruks ja südames vaev.
Sest pootsman on purjus, madrus magab,
loots on täis ja kapteni ubrikus
pillerkaar käib.
Pillerkaar on ju tegelikult läbi.
Madrus koristab usinalt ja Kapten magab väljateenitud und. Purjed on ka terved
ning päriselt on lihtsalt kahju, et need toredad päevad läbi said. Viimasena
tekil (kui mitte arvestada uinuvat Professorit) tõmban potiviske spordivahendi
veest välja ja panen reelingu alla Ämbri kõrvale (NB! turvaotsa ma lahti ei
keri). Homme siis ära siit.
P.S Sellega olen ka ühtlasi viimane teadaolev
persoon, kes Potti Hoppeti pardal nägi. Poti kadumise müsteerium on siiani
lahenduseta. Kahtlustan kotermanni.
P.S.S Tänud kõigile
meeskonnakaaslastele, kes te selle reisi nii vaimustavaks muutsite!
Erik
Summary in English
I open my eyes. Something feels entirely
different from last couple of hours. Hoppet, that had been making its way
through the waves smoothly, like a bottom of dancing mulatto drawing figures of
number eight, just sways. Sways sideways from time to time with amplitude, that
makes it hard to maintain balance even in horizontal position on the bunk. The
humming of engine has disappeared also and just next to my head, outside of the
ship’s hull, wooden knocks can be heard. Has something serious happened?
I dress quickly, but just before I manage
to figure out how to open the cabin door, I can hear joyful screams and
splashes. Swimming session? How long did I sleep? Quick glance on time gives me
a hint that it is just half past eight and my night-watch ended only four and half
hours ago. I haven’t slept in. Still, a swimming session? Already?
On the deck naked truth lies in front
of me. Captain and Sailor are just returning from the reconnaissance mission,
crew – some of them are bathing in blue sea, some of them are reading, some of
them are taking photos. View IS magnificent with all these rocks and villas. Ship-owner
is sitting calmly against the loudspeaker, cup in his hand and is listening to recognizable
song that turns him into romantic mood. Business as usual and the last morning
of our trip has begun. Honestly – I was not supposed to write about this day,
but about yesterday. So, be it.
Of course, I would rather like to
write about magnificent events like the Victory Day parade and the interlude
with the crew of the luxury yacht who offered to iron the shirt of our Minister
so he wouldn’t be embarrassed when joining meeting of the Important People of Europe.
Still, I need to stay within my topic admitting that even ordinary days have
their adorable charm.
Departure from Nice last morning went
in organized way and without bigger ceremonies. For a while the seafront
promenade of Nice formed ideal background for photo shoots. Afterwards we
abandoned the shore just in order to commence with daily routine of reading, watching
of sea and enjoying sunshine, conversations and refreshing drinks.
There were slight changes in the crew
that were made in Nice. Squire and his Son opted for the rest of the journey to
rely to the ground transport while leaving his lovely little Princess with Governess
as a vital addition to the crew. Looking ahead of the events I need to admit,
that both were wonderful addition. Princess tested all the hammocks and one
cabin while Governess spent her time reading and having conversations on
existential topics. I think it was a great day for them as well.
Our aim was to reach small Port of
Andora in Italy by the evening to enable Princess and Governess to leave after
hard day of sailing as well as to pick up our Minister who had left the boat
for a day. Our Fiction Writers Team even prepared scenario for arrival of the
Minister that involved sunglasses, ripping off the tie, explosions, running,
unbelievably crazy slow motion jump to the boat taking off and Hoppet, sailing
away with extremely high speed on the scruff of the wave with fore up in the
sky. Reality was much more peaceful of course, but warmhearted still. Again, I am rushing past the events.
Day on the ship was especially fully
loaded for the crew in the watch. Not because of repair and maintenance or
navigating – no. Funny setup of the countries passed required rising flag of
Monaco shortly after swimming session, then changing it back to French flag and
after short break to Italian one. Needless to say that singing of French anthem
went by far the best (on the words of Estonian children song tough).
Negotiations over radio with Port of
Andora failed completely. Regardless of Matilda's efforts in smooth Italian the
access was denied and we were warned about Force
Majeure (rocks, etc.) that will be used against us if approaching further. Captain
decided to send out landing troops comprising of Sailor Udu with skilled
marines Princess and Governess. The result was almost immediate. Port capitulated
after being threaten with Santa Claus and thus Hoppet found again safe landing
quay for next couple of hours in the harbor where it theoretically couldn’t fit
in. As the arrival of the Minister was not imminent and we had some time to
spend, most of the crew decided to greet friendly Italy in local way – liiimoncello-liimoncello e un gelato per
favore! Minister arrived as planned, half an hour later the schedule and
was welcomed by crew singing Estonian anthem. Forwarding official greetings
from Chancellor Angela and other Very Important of Europeans (there was a
picture in his mobile where Chancellor waved to us) he re-joined the crew to
set sails towards Camogli – our final destination.
Humans have plans, destiny has its
own way. Camogli had even prepared the quay for us, just elegantly forgetting
that we need to get there over the rocks somehow. No, we cannot land here, was
the unison decision of the Officers on the board – so to the south again we had
to turn the fore. Porto Fino did not let us in either. We started to understand
the feeling of refugees who are not welcomed anywhere and decided to use their tactics.
Quick landing, fixing the position and we had all our time to negotiate with harbor
officials in marina of Santa Margerita Ligure. It worked!
Last Supper on the boat consists of
Estonian traditional mulgikapsas
(some sort of sour cabbage, don’t try it at home) and the pot throwing
competition. The latter one is not as easy as it sounds – aim is to throw the
pot over the board in a way that it drowns – only 3 out of 21 competitors were
able to accomplish the task.
Slowly the night falls and morning
starts to approach, the singing fades slowly away and pretty soon I find myself
alone on the deck (save sleeping Professor). As a last one on the deck I pull
the pot out from the sea and leave it under the rail. It is time to say
farewell.
P.S I am probably the last identified
person who saw this pot. The disappearance mystery of the pot is still not
solved. I suspect action of ship ghost.
P.S.S Very big thanks to all the ship
mates who turned this trip to such an unforgettable experience!
No comments:
Post a Comment