"Oota mind mu Rio, kaunis Rio..."
(loe: Sotogrande sadam, Lõuna-Hispaania). See tundub olemagi too müütiline koht, kust me tänane kiri
pärit on. Otse laulust.
Täna räägime
tunnetest. Esiteks räägime meestest, tahtmisest ja Atlandist. Siis räägime
Aafrikast ja sellest, et just sealt tuli inimene. Ja lõpuks räägime Minu
Hispaania Vanaemast. Sellest pruunide silmadega kenast prouast, kes töötab
majas, mille rent on 14,000 EUR per nädal.
Head sõbrad,
pole tegelikult sõnu mida eelmisel kahel ööpäeval Ida-Atlandil toimunud purjetamise
kohta kirja panna. Tegelikult ka - kes teist viimasel ajal on saanud kihutada sihvakal
puidust kaunitaril, olgu siis 14 m/s või 18 m/s, vahused lained mürisemas
"Hoppeti" neitsilik rinna all, ja kõik mehed, ka vahist vabad, on
nagu naelaga sillas kinni, et ükski hetk sõidust vahele ei jääks. Kasutades tüürmani sõnu - "meie "Hoppet"
on ikka tugev, selline rinnakas, küll see mere kahte lehte künnab". Selline
mõte teenis isegi kptn Aini tunnustava pilgu ära :-D
Pilt 1
Hoppet, ilus, kaunis, tugev - Haapsalu tüdruk
Aga,
ruttasin natuke ette asjade tegelikust käigust. Kõik, nagu korralik ja ilusat
seitlit kandev Agu Sihvka teile ikka ütleks, sai alguse sellest, et kapten
ütles, et nüüd on minek. Kell viis hommikul hiivati ankur sisse, ja siis oligi
minek. Jääme jumalaga, Cadiz! Ja olles
mõnda aega kenasti pärispurjetamise viisil ookeani ahtri taha jätnud, läksime,
kuna ilm halvenes, üle vana sõbra Diisli abile. Aga-aga. Ega suurel ilmavanal
polnud sellest külma ega sooja mida need väiksed eestlased seal all toimetavad - laeva lumivalged pardad said üha võimsamate
lainerusikate poolt soolasesse vahtu pekstud, ja kaks sihvakat masti
joonistasid taevasse 20...25 kraadini ulatuvaid kaari laeva kesktasandist. Et me
laev liigub sellest hoolimata usinasti edasi, tekib kaunisse pilvealusesse üks
lõppematu sinusoid. Minu vahikorra paarimees Ivar nägi ka 30-kraadise hetke
ära. Nüüd kõik lugejad võtavad tuttaval meremehel nööbist kinni - ahoi, Peeter,
siinkohal käib jutt ka sinust - ja viimane seletab teile, mis sellisel hetke
laevas toimub (vt pilti). Neil, kel on telekast mõne Lihtsa-ja-Lolli-Pedro-nimelise
seriaali vaatamisega kiire, need võivad sama lihtsalt proovida kodus meie elu järgi
teha - võta selleks paar sõpra, kes on telekast ühevõrra kaugel (st paned
seisma TV-toa vastasseinte ääres) ja paluge neil loopida kõike, mida silm näeb
ning seina küljest lahti tuleb ja muidugi täie jõuga ja üksteise suunas. Ja nii
kütke nüüd 12 tundi järjest. Arve saatke
järgmisel hommikul juhatusele ;-D
Pilt 2 Torm
on tulekul
Hüva,
pöördume nüüd laevasõidu armastajate ja fännide juurde tagasi. Otse öeldes
saavutasime ikka sellise taseme, mida eriti tavamadrus ei näe. Laeva vöör on
mattunud valgesse lainevahtu, tekk on lainetest pestud kuni kapteni kajutini ja
tuul on tõusnud 15...18 m/s. Kõik kanged merekooli kursandid ja kadetid muidugi
teavad, et roolis olev madrus tajub laeva kiirust funktsioonina tuulest ja
(meie antud juhul) laeva kruvi tekitatud liikumisest. Nii, nüüd kuna meie laev
sõna otseses mõttes ründab üht lainevalli teise järel, siis piisavalt lühikese
lainete intervalli puhul tekib olukord, kus laeva 4,9-sõlmeline liikumiskiirus
hetkega kukub 1,4-sõlmeliseks või ekstremaalsemal juhul 0,7-sõlmeliseks. Nagu
sõber Mart ütles - "ei tea kas hakkame vahelduseks ka tagurpidi
liikuma". See jutt muidugi ei meeldinud ei kaptenile ja ammugi mitte
"Hoppet"ile, nii et hetk hiljem tormas meie rinnakas jumalanna jälle
usinalt edasi.
Nõnda see
elu meil justlõppenud päevadel läks. Ütlen ka ise, et sellist vaimustust mida
üks roolimadrus tunneb, kui ta sellise jumalanna rooli hoiab säherduse ilmaga,
on raske sõnadesse panna. (vt allpool pilte). Sinu kätes olev rooliratas hoiab
sind, sõpru ja laeva kihutamas üle nende mürisevate lainte ja sa oled nagu Suure
Neptuni väike ning püüdlik õpilane. Aga tubli õpilane. Ja mine tea, ehk kunagi
ka midagi suuremat kui ainult õpilane :-D
Pilt 3
Neptuni õpilased
Ühesõnaga -
suur tänu kaptenile, kes meiesugustel püsivalt näkku kleepunud kohtlase
naeratusega vahimadrustel lubas laeva juhtida ka sellistes tingimustes. Et
pikka juttu nüüd ruttu kokku võtta, siis sellise vilega tulles - hiljem sai
laev Hispaania rannikule lähemal sõites oma õige käigu, kuni 8,1..8.6 sõlmelise
tempo - jälle tagasi. Ja siis tulidki
juba Punta de la Pena, Rio de la Jara, Punta Oliveras jt, ja hakkas meie
Atlandi ookeani seiklus selleks korraks selja taha jääma. Et ka Jaan Tättet ja
Marko Matveret ning nende "Majakavahi armuhüüdu" mitte päriselt
unustada, riputasime sõbra Mardi portugaalialiku seakoodi me kaptenikajuti
katuseakna (keiluti) ette ja möirgasime tiba rahulikumat ja raharikkamat lugu
" ... sain kirja Londonist, kus notar teatas, et tädi lõpetanud maise tee...".
Aga tegelikult kõigi madruste hing ihaldab sama meeletut mürglit - "värskeid
laipu meri laisa käega saare randa lööb" - aga kuna meie blogi loevad ka
alaealised, siis pln emadel-isadel viimane lõik tindiga ära katta. Rääkides
laipadest, tuleb tunnistada, et nägime teel üht väikest vaalapoja korjust, mis
Hispaania rannakalurite õnnistuseks meist mööda hulpis.... Sõnaga, aitäh ka sulle,
Jaan ja sulle, Marko :-D
Pilt 4
Notari liha
Seega,
murdepunkt oli nüüd meil silmapiiril ja nimeks on tal Lighthouse of Tarifa.
Loomulikult, meie, noored madrused kratsisid nüüd tiba kukalt, et kuidas nüüd
Euroopa laevasõidu lastetoa õuele, Vahemerele, saabumist tähistada. No, mõeldud-mõeldud,
tehtud-tehtud. Kõigepealt koostasime laeva juhtkonnale viskist ja rummist
väikse üllatuse, aga muidugi kuna meil lisaks Malta of Jussile pardal keegi
kodanik Schönberg, siis tegime tallegi väikese paki. Pakk sisaldas kahte
sibulat ja kolme shokolaadi "Bitter", kõik kenasti purjeniidile
aetud, lisaks ka uus pass, mis võimaldab tal edasipidi Aafrikasse rännata. Et
inimkond on sealt pärit, pole imestada, et meie Juss of Gibraltar on nüüd teel
tagasi oma ürgsesse koju. (vt pilte).
Pilt 5 Juss
of Africa
Nii me olemegi
siis adrenaliinist tulvil viisil jõudnud Vahemerre ja esimene sadam on
Sotogrande. Ei läinudki väga pikalt kui kaldale jõudsime, ja kohe me soolaga
kattunud laevalt jõudsime kohalike Manessade ja Annade käe alla. Sõnaga,
siitkohast läheb edasi vaid punktirida......
aga lõpuks jõudsid madrused järgmisel hommikul ikka laeva tagasi.
Pilt 6
Aafrika ja Euroopa vahel
Ja viimaks -
kallid sõbrad Eestis, Soomes, Taanis, Rootsis, Inglismaal, Poolas jm - kui te
satute Sotogrande sadamast marssima jala või jalgsi (vt juuresolevaid pilte)
kohalikku toidupoodi, siis kannatage mehiselt välja inglise prouade kaastundlik
pilk/jutt "oh my Lord, are you really walking there..."! Lihtsalt
siinkandis sõidetakse ainult Range Roveritega. Nii on. Dokumentideta võõras
linnas.... Aga, nagu alati on madruse
õnn vaid ühe püüdliku suuliigutuse kaugusel. Pruukis meil vaid toidupoeni
jõudes paluda üht tumedasilmset autoomanikku "Can you pls provide some
lift...", kui meid topiti koos oma kottidega (sees õlu, kala, limonaad,
gin, tomatimahl, jogurt) tema väiksesse Renault Cliosse ja sõideti magavatest
politseinikest raudse jalakese abil üle ja olimegi 6 EUR eest "Hoppetil"
tagasi. Jäägu siinkohal rääkimata, et proua Mariana töötab kohalikus suvitusemajas,
kus belgia, inglise jm külalised peatuvad oma jahtidega 14,000 EUR eest
nädalas. Jälle on väiksed madrused tööka päeva jooksul üht-teist kõrva taha
pannud (vt pilti) :-D
Pilt 7 Minu
Hispaania Vanaema, väga kallist suvitusmajast
Sõnaga,
aitäh Atlandi ookean, aitäh Vahemeri. Aitäh "Hoppet". Aitäh Lasse
Kiiski, aitäh Christoffer Grönholm. Tänud, Ain ja tüürman Alar of Malta.
Pole
paremat. Tõesti.
Ilmar,
ümisedes klassikalist laululugu "kas sa tead, kulla sõber, kus Rio Grande,
kaunis Rio.."
PS 1 -
Eripreemia tänase päeva eest läheb Toomas "Udu" Ojasule, kes kohvikus
"Must suu" ütles eesti lüürikaklassikasse kohe läinud mõtte.
PS 2 -
Vaadates neid vahvaid hispaania lapsevanemaid oma kolme-nelja võsukesega,
tundsin äkitselt, et kõik eesti pruunisilmsed mehed kuuluvad ka kuhugi. Pekki
see lumi ja jää!.
No comments:
Post a Comment