In english see below.
3. mai kell 19.40 Möödusime Spithami traaversist – Hoppeti sünnikodust. Õige pea pärast seda pakuti õhtusööki. Liikus info, et kohtume "Ruhnu Karuga" – Runbjarniga, kes omakorda pikkadelt meresõitudelt juba tagasi ning parasjagu kodukandi vetes toimetab. Õhtusöögiks pakuti hernesuppi. Suurem osa seltskonnast viibis kambüüsis.
3. mai kell 19.40 Möödusime Spithami traaversist – Hoppeti sünnikodust. Õige pea pärast seda pakuti õhtusööki. Liikus info, et kohtume "Ruhnu Karuga" – Runbjarniga, kes omakorda pikkadelt meresõitudelt juba tagasi ning parasjagu kodukandi vetes toimetab. Õhtusöögiks pakuti hernesuppi. Suurem osa seltskonnast viibis kambüüsis.
Järsku tundsin, et mootor aeglustab käiku,
teadsin kohe, mida see tähendab. Lusikas peatus poolel teel suhu, haarasin oma
tormijope ning kiirustasin tekile. Sama tegid ka teised. Oligi kaunis puidust jahta, Runbjarn, oma meeskonnaga. Vastu vaatasid naerul näod, energiliselt
lehvitades. Runbjarni välimuselt vanim mees hoidis kahes käes kõrgelt üleval
villaste sokkide sisse mähitud pudeleid, millele oli külge seotud (väidetavalt
Saaremaa) vobla. Taustal kõlas mehiseid hõiskeid, heasoovlikke manitsusi ning
tervitusi vaheldumisi. Vanamees ulatas tõsiste sõnade saatel kuid laialt
naeratades pudelid üle kahe laeva parda meie meeskonnaliikmele, Udule, ise seejuures
rääkides midagi vananaiste sokkidest merel.
Ei jäänud ka Hoppeti meeskond võlgu, kiirelt kambüüsis koukimas käinud
andis Udu vastutasuks Runbjarni meestele purgi Salvesti tervisesalatit.
Lahkuti lärmakalt, üle tühja mere
hõisates, tuult purjedesse soovides. Hoiti pikalt silmsidet ning lõpuks keeras
Runbjarn vööri vastassuunda, kaptenid lasid udupasunat ning sellega justkui
saigi Eesti otsa.
4. mai
Olin vahis kella 6st hommikul. Seilasime keset
rahvusvahelist mereteed. Ettevaatlikult
slaalomit sõites õnnestus meil tankeritest mööduda igati ohutus kauguses. Ilm
tõotas tulla ilus. Otse ees oli Gotland.
Eelmisel päeval meile soovitud
tuul purjedesse ka tuli. Pea terve päeva sõitsime täispurjeis. Meri vist
nõustus tuulega, sest mehed, kes purjeid tõmbasid, said alatasa krae vahele merevett
kui suurem laine üle parda pühkis. See päev oli nagu sisseõnnistus – pea kõik,
mida purjekal teha on vaja, sai tehtud. Tegutsemine ei olnud teab mis lihtne, laev
kõikus, tekk oli laintest märg ning käies tuli hoolega jälgida, et oleks
kuskilt kinni võtta, kui jalgealune kaduma hakkab. Keerulisim ettevõtmine oli
ilmselt topslite, ehk kõige kõrgemate purjede lahtipakkimine, selleks pidi üks
mees ronima masti. Masti kõrgus on kokku 24m, ning kui laev kisub lainetes ja
tuulega kreeni, kõigub masti tipp mõlemale poole vähemalt 10-12 meetrit. Mastis
on toetumispind väike, tasakaalu hoida on raske, kuid töö sai eeskujulikult
tehtud. See päev oli täis tegevust, eelkõige neile, kel veel ei iiveldanud. Hoppet
pidas ilusti vastu ning meeskond kohtles laeva ka keerulisemates ilmaoludes
aupaklikult. Kõik toimingud käivad ju käsitsi, ei mingeid aparaate, mis
võimsast tuulest jõuga üle käiks. Niivõrd tugeva tuulega ei pannudki enam
tähele seda vanale laevale omast kriuksumist ja kääksumist, tundus, nagu laev
ise ka naudiks oma kõige loomulikumat olekut.
Meeskond kahanes õhtusöögiks
veelgi. Erinevatel kellaaegadel toimuvad vahetused on oluliselt vähendanud
seltskonda tekil. Laeval tuleb magada siis, kui saab. Aeg käib teistsuguse
sammuga.
Merekooli jungad käisid ettevaatlikult
küsimas, kas ka sadamasse juba sihime. Visbyst sõitsime mööda. Järgmine võimalus
meie jaoks oligi Karlskrona. Kapten muigas, ega andnud esialgu kindlat vastust.
Kõik oleneb ilmast, meil on üks kindel sihtkoht milleks on Kiel. On hea, kui
meil on tormi puhul paar päeva varuks, kui seda peaks vaja minema.
Kuid jungade soov sai teoks,
otsustati teha väike peatus Kalmaris. Tankida (punkerdada) laev,
täiendada joogivee varusid ning seejärel, vastu ööd, teekonda jätkata. Tublimad
Merekooli õpilased said kohe linnaloa, need kes nii tublid ei olnud, pidid kaasa
võtma prügi, pesema laeva teki ning koristama köögi enne, kui võisid linnaloale
minna. Vaht aga on vahis, nii nagu kord ja kellaaeg ette näeb. Kapten abilistega
toimetasid laeva tankimist. Lõpuks sai kõik tehtud ja maa kõigil jalge alla.
Kohtumine Runbjarniga
Laevas on alati tegevust
Päikesetõus, 4. mai
Top sail hoisted
Rahvusvaheline meretee
5. mai hommik - nähtavus 22m
3.rd May 7.40 pm we passed
Spitham – the birthplace of Hoppet. Right after that we had dinner, a soup with
peas. There was information about meeting the Runbjarn ship, called also the
Ruhnu Bear, which belongs to Vikan, like Hoppet does. So when most of the crew was down
in galley, I noticed suddenly that the engine was slowing down. I knew exactly
what that meant, my spoon stopped half way to my mouth, I grabbed my storm coat
and went to the deck. Others did the same. And there it was, a beautiful wooden
Ruhnu ship, with many smiling faces on it. The crew of Runbjarn was waving and
shouting greetings. The two ships stopped side by side. An old man from
Runbjarn hold two bottels, covered with woollen socks and had dried fish
attached to it, he wanted to give them to the crew of Hoppet. It was a great
moment, with serious words, something about old women's socks on the sea.
Hoppet’s crew then had something to give in return, a jar of marinated salad.
Good wishes were exchanged and it was time to move on. The crew on both of the ships hold the gaze on each other as long as they could see and then Runbjarn turned around and we continued
the journey. It was an important moment.
4th of May
By dinner time the crew had even
got smaller, most of the students from Estonian Maritime school had gone to
sleep. The time goes differently on the sea, you would have to sleep when you
have the possibility.
The boys often went to captain, asking
when would we stop in a harbour. But the captain only smiled and did not give
any straight answers. It is important to us to sail as far as we can. But their
wish came true, we had a stop in Kalmar, to bunker the ship and take a little
brake. Some of the boys got the city pass right away, but some had to stay to
the ship, wash the deck and clear the garbage, it depended on how well they had
done on the sea with helping the crew. The watch though had to stay in watch
the way as it was supposed to be from the beginning. But finally everybody had a
chance to touch the ground.
No comments:
Post a Comment